fbpx

Blog o IT oraz procesie wytwarzania oprogramowania

Na naszym blogu przeczytaj o najczęściej spotykanych problemach i wyzwaniach podczas wytwarzania decykowanego oprogramowania i nie tylko.

Jakie są rodzaje aplikacji mobilnych?

Firmy coraz częściej jako kanał dotarcia do klientów stosują aplikacje mobilne. W zależności od rodzaju aplikacji pozwalają one na dostarczenie użytkownikom wyższej jakości doświadczeń niż tradycyjne strony internetowe, poprzez poprawę wydajności czy wykorzystanie pełni możliwości urządzeń.Aplikacje mobilne możemy również wykorzystać w celu przekazania informacji wewnątrz naszej firmy. Tworzymy wtedy rozwiązania, które są wykorzystywane np. do zbierania i przesyłania danych z magazynu do systemu ERP, rejestracji gości w naszej firmie zdarzeń BHP, jak i dla zespołu sprzedażowego.

Oczywiście nie można zapomnieć o aplikacjach mobilnych, które są główną częścią danego biznesu w formie startupu. Ostatnio bardzo mocno w Polsce jest promowana oferta Vinted 🙂

Jakie możesz spotkać typy aplikacji tworzonych dla smartfonów i tabletów oraz czym różnią się od siebie?

 

Rynek aplikacji mobilnych

Na świecie jest około 3,5 miliarda posiadaczy smartfonów. Użytkownicy urządzeń mobilnych odpowiadają za 56% ruchu w Internecie. Poświęcają przy tym prawie 90% czasu na korzystanie z aplikacji, a jedynie 14% na używanie przeglądarki internetowej (dane z USA). Połowa użytkowników otwiera aplikacje przynajmniej 11 razy dziennie.

Rynek ten ma tendencje wzrostowe. Szacuje się, że do 2023 roku aplikacje mobilne będą generowały 945 miliardów dolarów przychodu (w 2020 były to 582 miliardy). Najpopularniejsze są przy tym aplikacje social media, w których użytkownicy spędzają 50% czasu.

Znaczący jest także udział gier mobilnych w rynku. Wg SaaS Scout wartość mobile gaming wyniosła 152 miliardy dolarów. Ponadto 10% czasu, jaki użytkownicy smartfonów spędzają na korzystaniu z aplikacji, przeznaczają właśnie na gry. 56% z graczy natomiast loguje się do nich 10 razy w tygodniu.

Wg Statcounter sp. z o.o na urządzeniach mobilnych w skali świata zainstalowane są w przytłaczającej większości dwa systemy: Android (72%) oraz iOS (27,5%). W Polsce zdecydowanie dominuje przy tym Android, który obsługuje 93% urządzeń. (pozostałe 7% przypada na IoS). Należy to wziąć pod uwagę, planując tworzenie aplikacji mobilnych.

 

Tworzenie aplikacji mobilnych i ich rodzaje

Tworzenie aplikacji mobilnych i ich rodzaje

Aplikacje mobilne natywne

Aplikacje mobilne tego typu tworzone są pod kątem konkretnego systemu operacyjnego. Wykorzystuje się przy tym język odpowiedni dla danej platformy. W przypadku iOS będzie to zatem Swift lub Objective-C, dla Androida Java a Windows Phone C#. Ponadto zarówno Apple, jak i Google oferują developerom odpowiednie narzędzia ułatwiające pracę nad aplikacją.

Zalety aplikacji natywnych

Zaletą aplikacji natywnych jest możliwość pełniejszego wykorzystania możliwości urządzenia, poprzez zaawansowaną obsługę np. gestów, sensorów, mikrofonu i kamery czy powiadomień. Inne rodzaje aplikacji mobilnych także mogę używać tych funkcji, aczkolwiek napisanie odpowiedniego kodu jest w ich przypadku trudniejsze.

Aplikacje natywne pozwalają także na osiągnięciu lepszego UX, dzięki dopasowaniu interfejsu aplikacji do konkretnej platformy. Spełniają one jej wytyczne, przez co lepiej realizują oczekiwania użytkowników i są bardziej zgodne z ich przyzwyczajeniami.

Natywna aplikacja mobilna zapewnia nam szybki dostęp do danych użytkowników, plików oraz innych rozwiązać wspierających technologię Android iOS.

Wady aplikacji natywnych

Minusem aplikacji natywnych jest fakt, że gdy chcemy wejść na rynek urządzeń obsługiwanych przez inny system operacyjny, będziemy musieli stworzyć osobny kod. Prowadzi to do znacznie wyższych kosztów developmentu. Tworzenie aplikacji mobilnej na każdy z systemów powoduje dużo większe koszty dla naszego biznesu.

Jeżeli planujemy równocześnie wyprodukować aplikację np. na Androida i iOS, będziemy zmuszeni także do sfinansowania pracy dwóch zespołów developerów oraz testerów. Należy wtedy także odpowiednio skoordynować ich pracę, umożliwiając sprawną komunikację między zespołami. Kontakt w przypadku takiego projektu jest bardzo ważny. Zwiększa się także czas tworzenia aplikacji oraz koszt jej rozwoju i utrzymania.

 

React Native, Xamarin

Xamarin

Istnieją rozwiązania, dzięki którym nie jesteśmy zmuszeni do tworzenia osobnych zespołów developerów, by budować aplikacje przeznaczone dla różnych systemów operacyjnych. Będziemy mogli używać jednego kodu, który następnie zostanie przetranskrybowany na języki odpowiednich platform.

Służy do tego m.in. stworzone przez Microsoft oprogramowanie Xamarin, wykorzystujące język C#. Z kolei React Native, autorstwa Facebooka, pozwala na używanie JavaScript, który w razie potrzeby można przeplatać kodem natywnym dla wykorzystania w pełni możliwości urządzeń. Używane są także platformy NativeScript czy Titanium.

Możemy wtedy mieć jeden zespół developerów, który wykorzysta powyższe technologie. Aplikacja mobilna będzie korzystać z natywnych komponentów interface użytkownika, co pozwoli na najlepsze odczucia z korzystania z niej na telefonie.

 

Aplikacje mobilne webowe

Aplikacje webowe wyświetlane są na ekranie użytkownika za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Program nie jest instalowany na urządzeniu, lecz podczas uruchomienia zostaje pobrany odpowiedni kod HTML oraz pliki CSS i Java Script.

Wyświetlanie tych w istocie stron internetowych jest możliwe dzięki projektowaniu w podejściu Responsive Web Design (RWD). Witryny tego typu dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia użytkownika.

Obecnie wykorzystywanie RWD jest powszechne nie tylko ze względu na bardzo duży procent udziału ruchu z urządzeń mobilnych na stronach internetowych. Znaczenie ma tu także Mobile First Index Google. Jest to algorytm wyszukiwarki, który przy ustalaniu rankingu strony za bazową traktuje jej wersję mobilną.

Mobile first to także nazwa podejścia w projektowaniu witryn. Developerzy skupiają się w tym przypadku na wersji mobilnej strony, nie wersji desktopowej. Witryna wyświetlana na smartfonach i tabletach powinna zawierać wszystkie podstawowe funkcjonalności wpływające w najważniejszym stopniu na UX. Kolejne funkcjonalności pojawiać się mogą u użytkownika, który dysponuje urządzeniem o większym ekranie (metoda progressive enhancement).

Podejście Mobile First sprawia, że witryny stają się bardziej minimalistyczne, a projektanci skupiają się na głównie najważniejszych funkcjonalnościach. Unikają w ten sposób „przeładowania” nimi strony, które mogłoby prowadzić do odciągania uwagi użytkownika od celów marketingowych strony (np. skomplikować ścieżkę zakupową w sklepie internetowym).

Zalety aplikacji webowych

Zaletą aplikacji webowych dla developerów jest brak konieczności pisania kodu pod kątem konkretnego systemu operacyjnego (jak iOS czy Android), co zmniejsza koszty projektu. Użytkownik korzysta za to z faktu, że aplikacja nie zajmuje pamięci urządzenia oraz nie musi on pobierać aktualizacji oprogramowania. Zawsze po jego uruchomieniu, zobaczy najnowszą wersję.

Wady aplikacji webowych

Niestety aplikacje webowe są w pełni zależne od przeglądarki, z której korzysta użytkownik. Dlatego też mamy mniejszy wpływ na UX. Nie jest także możliwe pełne korzystanie z nich w trybie offline. Aplikacje te są także wyraźnie mniej wydajne od pozostałych rozwiązań.

Nie mamy również Push Notification, które możemy wysyłać do naszych klientów. Sam dostęp do takiej aplikacji dla naszego klienta jest również mniej wygodny. Aby uruchomić naszą aplikację musi on wejść na daną stronę www poprzez Internet.

 

Aplikacje mobilne PWA

Aplikacje mobilne PWA

Aplikacje PWA (Progressive Web Apps) to rodzaj responsywnych stron internetowych, które jednak działają podobnie do aplikacji mobilnych. Zachowują się jak wszystkie inne aplikacje pobierane ze sklepów rodzaju App Store systemu iOS czy Google Play Androida i instalują w urządzeniu użytkownika, przez co mamy do nich dostęp z poziomu menu. Jest to szczególnie ważne dla użytkowników, którzy cenią komfort i szybkość dostępu do danych usług i rozwiązań. Wyświetlają się też bez okna przeglądarki.

Zalety aplikacji mobilnych PWA

Zaletą PWA jest między innymi to, że ładują się szybciej niż responsywne strony internetowe, pozostając wydajne podczas całego użytkowania. Zapewniają także płynną obsługę animacji oraz przewijania, nawet jeśli korzysta się z niestabilnej sieci. Ma to kluczowe znaczenie dla doświadczenia użytkownika.

Możliwe jest także używanie aplikacji offline. Jeżeli użytkownik ma połączenie z internetem, treści są buforowane, natomiast, gdy je utraci, mogą być wczytywane z pamięci podręcznej. Osiągane jest to dzięki wykorzystaniu mechanizmu Service Worker, który nadaje wyższy priorytet pamięci podręcznej i dopiero gdy nie znajduje w niej treści, pobiera ją z sieci.

Dzięki instalacji i uruchamianiu z ekranu głównego aplikacje obsługują także powiadomienia push, co daje szansę na zwiększenia zaangażowania użytkownika. Obecność ikony aplikacji na ekranie urządzenia sprawia także, że marka niejako „przypomina się” użytkownikowi, zachęcając do skorzystania z oferty usług. PWA pozwala także prezentować ekrany powitalne.

Tworzenie aplikacji mobilnej PWA jest również zdecydowanie tańsze z punktu widzenia klienta, ponieważ tworzymy je w technologiach webowych.

Wady aplikacji mobilnych PWA

Aplikacje PWA są nieznacznie mniej wydajne od aplikacji natywnych, a także nie są w stanie wykorzystywać wszystkich funkcji urządzenia. W mniejszym stopniu sprawdzają się także w e-commerce, a także istnieje problem podczas ich integracji z aplikacjami innych firm.

Aplikacje mobilne PWA nie w pełni wspierają Push Notification (powiadomienia). W przypadku Androida nie ma z tym problemu, natomiast nawet najnowszy iOS nie wspiera realizacji ich w naszym telefonie. Tworząc aplikację mobilną, trzeba zwrócić na to uwagę, czy ten element jest niezbędny podczas realizacji danego projektu.

 

Aplikacja mobilna hydrydowa

Aplikacje hybrydowe działają jak aplikacje natywne, mając dostęp do wszystkich funkcji danej platformy. Potrafią wykorzystywać możliwości urządzenia użytkownika, także dzięki dodatkowym wtyczkom. Hybrydy można pobrać z takich sklepów jak Google Play czy App Store.

Zalety aplikacji hybrydowych

Technologiami używanymi do tworzenia aplikacji hybrydowych są HTML, CSS i Java Script (takimi jak przy budowaniu stron internetowych). Sprawia to, że developerzy nie muszą tworzyć osobnego kodu dla każdej z platform, jak to ma miejsce w przypadku aplikacji natywnych.

Co więcej, stworzony raz kod może być także wykorzystywany na stronie internetowej (aplikacja działać będzie zatem podobnie jak PWA). Cechuje się także wydajnością porównywalną z aplikacją natywną. Wyjątkiem tutaj mogą być aplikacje zorientowane na zaawansowaną grafikę, czy gry 3D, które działają zazwyczaj sprawniej przy wykorzystaniu technologii natywnych.

Aplikacje hybrydowe pozwalają uzyskać spójne doświadczenie użytkownika niezależnie od wykorzystywanego urządzenia i przeglądarki. Dzięki temu, że mamy większą kontrolę nad projektowaniem UX.

Wady aplikacji hybrydowych

Z punktu widzenia developera wadą aplikacji hybrydowych jest konieczność synchronizacji z najnowszymi wersjami odpowiednich bibliotek (takich tak Cordova czy Ionic). Mogą także nie istnieć wtyczki do obsługi wszystkich funkcji danego urządzenia. Wtedy będzie należało je napisać od podstaw, co przedłuży czas tworzenia aplikacji.

 

Jak wybrać rodzaj aplikacji mobilnej

Jak wybrać rodzaj aplikacji mobilnej

Decydując się na rodzaj aplikacji mobilnej, powinniśmy zwrócić uwagę na czas potrzebny na wdrożenie produktu, swoje możliwości finansowe, a także kwestie naszych wymagań odnośnie do jej wydajności.

Jeżeli zależy nam, aby aplikacja powstała jak najszybciej, warto zdecydować się na aplikację webową. Wtedy opierając się na kodzie stworzonym na użytek naszej witryny i przy użyciu wbudowanej w urządzeniu przeglądarki internetowej w krótkim czasie zrealizujemy projekt.

Istotne są także nasze zasoby finansowe. Krótki czas developmentu i wdrożenia oznacza niższe wydatki. Dobrym wyborem będzie tutaj zatem aplikacja webowa lub aplikacja hybrydowa.

Jeżeli zależy nam jednak na jak najwyższej szybkości i stabilności działania, warto zdecydować się na aplikację natywną. Będziemy mieli wtedy także pewność, że bez problemu skorzystamy z wszystkich możliwości urządzenia oraz zaprojektujemy znajomy i przyjazny dla użytkownika interfejs.

Trudno zatem jednoznacznie uznać, który typ aplikacji jest najlepszym wyborem. Wszystko zależy od potrzeb naszej firmy oraz jej klientów. Biorąc je pod uwagę, będziemy mogli podjąć optymalną decyzję.

Przed wyborem typu aplikacji mobilnej do swojego projektu, warto zasięgnąć rady u eksperta, który podpowie co jest szczególnie ważne w przypadku realizacji naszego projektu. Zachęcam do zamówienia darmowej konsultacji z ekspertami Dev4You za pomocą poniższego przycisku.

ZAMAWIAM ROZMOWĘ Z EKSPERTEM IT