fbpx

Blog o IT oraz procesie wytwarzania oprogramowania

Na naszym blogu przeczytaj o najczęściej spotykanych problemach i wyzwaniach podczas wytwarzania decykowanego oprogramowania i nie tylko.

Czym Jest Minimum Viable Product i Dlaczego Warto Od Niego Zacząć?

Prowadzenie biznesu to zawsze ryzyko, szczególnie kiedy rozpoczyna się nowy, wymagający świeżych pomysłów oraz odpowiedniego podejścia zarówno do klienta, jak i konkretnej grupy docelowej. Sytuacja przedstawia się dość podobnie, gdy mowa o tworzeniu oprogramowania oraz aplikacji mobilnych. Właśnie dlatego powstało pojęcie MVP, czyli z angielska Minimum Viable Product. A o tym czym jest, dowiesz się już za moment.

W przypadku przedsiębiorstwa kluczowym krokiem jest oczywiście stworzenie dobrego biznesplanu. Jak jednak tego dokonać? Odpowiedni biznesplan to taki, w którym w jak najbardziej atrakcyjny sposób opisujemy swój pomysł, a także wszystkie podstawowe informacje, czyli od czego zacząć oraz jak działać dla dalszego rozwoju, a tym samym, jaka droga prowadzi do osiągnięcia sukcesu. To w tym miejscu należy przeanalizować potrzeby przyszłych klientów, przetestować produkty konkurencji i wiele innych faktorów.

Jeśli natomiast chodzi o oprogramowanie, to oprócz wyżej wspomnianych czynników, ważne jest też odpowiednie zaprojektowanie produktu, tak, aby zadowolił on użytkowników na tyle, że byliby skłonni za niego zapłacić. Jednak nie zawsze wszystko można przewidzieć na etapie projektu. I tutaj na scenę wchodzi Minimum viable product, jako narzędzie w rękach pewnego profesjonalisty. Jeśli więc zastanawiasz się, czym dokładnie jest MVP i jak go wykorzystać, to koniecznie przeczytaj niniejszy artykuł.

Czym jest Minimum Viable Product?

MVP to w pewnym sensie gotowy produkt, jednak sama koncepcja jest nieco inna. Zacznijmy jednak od podstaw. Czym jest MVP? Pojęcie Minimum Viable Project MVP powstała dzięki amerykańskiemu przedsiębiorcy i influencerowi Ericowi Ries, który daną koncepcję przedstawił w swojej książce The Lean Startup, wydanej w 2009 roku. Nazwa MVP w wolnym tłumaczeniu na język polski brzmi, mniej więcej: „produkt o kluczowej funkcjonalności”, a sam Eric Ries określa ten produkt jako, twór posiadający minimalną ilość funkcji, które stanowić będą wymaganą wartość dla testowej grupy użytkowników. Słowo minimum lub minimal w tej kwestii odnosi się do podstawowych i zarazem fundamentalnych funkcji produktu, lub aplikacji, które stanowią o wartości produktu. Minimum viable product to innymi słowy, prototyp, projekt “na papierze” lub pierwszy, dokładny zarys koncepcji produktu, dzięki któremu Software House może uzyskać informacje zwrotne na temat funkcjonalności pomysłu oraz gotowego oprogramowania danej aplikacji.

Jest więc taka aplikacja, która ma, zgodnie z nazwą, minimalną ilość funkcji, dzięki którym może trafić do użytkownika końcowego i jest niezbędna di rozwoju produktu w celu osiągnięcia pełnego zadowolenia z korzystania z danej aplikacji, wzbogaconej już o większą liczbę możliwości wykorzystania. By to lepiej zobrazować, MVP można porównać w pewnym stopniu do wersji demo gry komputerowej.

Możesz z niej korzystać, stworzyć postać i dobrze się bawić, ale nie jest to finalny rezultat dla firmy i to nie za nią jesteś gotów zapłacić.

Smartphone, Aplikacja, Aktualności, Www, Internet

Po co tworzy się Minimal Viable Product?

Głównym celem przyświecającym, tworzeniu projektu MVP, dla każdego Software House, jest możliwość uzyskania błyskawicznej ewaluacji owoców swojej pracy, czyli ocena danego produktu. Jako produkt traktować możesz zarówno startup, jak i szkic aplikacji. Minimum Viable Product, daje bowiem możliwość szybkiej analizy rynku oraz sprawdzenia danego pomysłu w praktyce. I to traktuje się za główną zaletę MVP; dzięki niemu otrzymujesz feedback na temat pierwszych działań projektowych oraz wstępnego produktu, które następnie możesz wykorzystać na dalszych etapach implementacji i rozwoju pomysłu. Minimum Viable Product to nieoceniona szansa na zdobycie informacji i wglądu w rzeczywiste odczucia klientów w odniesieniu do konkretnych funkcji produktu, a ten feedback stanie się w późniejszym etapie bezcenną wiedzą na temat rynku, którą później powinieneś wykorzystać w celu stworzenia produktów, jak w największym stopniu zadowalających dla użytkownika.

Jakie są główne zalety tworzenia Minimum Viable Product?

Minimum Viable Product to nieoceniony sposób na sprawdzenie produktów i otrzymanie feedbacku i najważniejszych informacji od potencjalnych klientów odnośnie do testowej wersji landing page, gry komputerowej, aplikacji, pomysłu na biznes, startup czy właściwie każdego prototypu produktu, oferty lub usługi, którą chcesz wprowadzić na rynek. Wiadomo przecież, że za sukcesem każdego dużego i średniego biznesu stoją ludzie i ich upodobania. Dlatego nie można tworzyć oferty, projektu czy nowej firmy nie biorąc pod uwagę zdania osób, od których zależy Twój sukces.

Minimum Viable Product oszczędza czas i pieniądze

Minimum Viable Product Czas i Pieniądze

Biznes jest już tak skonstruowany, że nigdy nie masz absolutnej pewności, że dana aplikacja zadowoli użytkowników i odniesie sukces. Póki projekt jest tylko na papierze, można jedynie zakładać różne scenariusze i brać pod uwagę preferencje wielu różnych osób, które niekoniecznie będą zgodne z rzeczywistością. To właśnie dlatego, zwłaszcza na początku swojej działalności, musisz wyrobić sobie rzetelne wyobrażenie o faktycznym stanie rzeczy i o tym, jak na Twój nowy pomysł zareaguje rynek.

Właśnie dlatego, na pierwszych etapach pracy nad daną aplikacją, musisz stworzyć wersję testową lub MVP. Zaoszczędzi Ci to mnóstwo czasu i, co niemniej ważne, pieniędzy. MVP to najlepszy sposób, który od początku pozwoli Ci zidentyfikować defekty i mocne strony projektu, a co za tym idzie, da Ci możliwość wykorzystania ich w celu stworzenia aplikacji, która w największym stopniu odpowiada klientom. Dzięki MVP masz możliwość, już na początku określić złą stronę danego pomysłu, wprowadzić zmiany i modyfikacje lub ulokowania pieniędzy w rozwój innych funkcji. Niektóre opcje mogą okazać się niepotrzebne, jakichś może brakować, inne mogą działać nie tak, jak trzeba.

O tym wszystkim mogą poinformować użytkownicy Software House. Wprowadzenie tych samych zmian na gotowym, zaawansowanym produkcie, wiąże się z dużo większą ilością czasu, a więc i pieniędzy. MVP pozwala w porę zmodyfikować koncept już w pierwszej fazie przygotowania, pozwala przekonać się co o nim myślą ludzie, odniesienie się do tych informacji i stworzenie wartościowego produktu finalnego.

Minimum Viable Product (MVP), czyli sposób na poznanie mocnych i słabych produktu

MVP to pomysł na cykliczne badanie rynku i uzyskanie najaktualniejszych danych i feedbacku bezpośrednio od ootencjalnych klientów. Dzięki niemu poznasz każdą dobrą i złą stronę produktu oraz unikniesz sporych inwestycji w pomysł, który z punktu widzenia użytkownika nie stanie się hitem. Dlatego jeśli chcesz trzymać rękę na pulsie, polecamy regularne tworzenie Minimal Viable Products od początku do końca prac nad danym projektem.

Po co tworzyć kilka wersji MVP?

Kolejną wyjątkowo ważną kwestią jest to, że korzystając z MVP, nie musisz ograniczać się do jednego badania rynku, a wręcz przeciwnie, na każdym etapie przygotowania aplikacji, masz możliwość, dowiedzieć się jak na Twój pomysł reagują ludzie. Mając na uwadze powyższe, warto zatem tworzyć kilka wersji MVP, po ukończonym każdym, Po feedbacku otrzymanym od użytkowników można stworzyć kolejną, bardziej zaawansowaną wersję produktu. Znów poddać ją ocenie i wprowadzić zmiany, zgodne z wymaganiami rynku.

Ekran, Pulpicie, Komputer, Monitora, Hd, Pracy, Sprzętu

Co jeszcze musisz wiedzieć o MVP?

Koncepcja MVP, jest stosunkowo nowa, zwłaszcza dla polskiego użytkownika, dlatego chciałbym na koniec, podkreślić kilka ważnych kwestii, które należy zrozumieć przed przystąpieniem do implementacji tego założenia.

MVP nie jest produktem gorszej jakości

Minimum Viable Product Jakość

Ważne jest, aby dobrze zrozumieć idee MVP. Taka wersja oprogramowania to nie wersja beta pełna błędów i niedoróbek, a produkt najwyższej jakości, ale taki, który nie posiada niektórych funkcji dodatkowych.

Jest to po prostu wersja mniej rozbudowana, ale równie funkcjonalna jak projekt ukończony. W przypadku dobrze skonstruowanego MVP najważniejszą kwestią jest to, że które są włączone do projektu, muszą pozwalać na rozwiązywanie tych problemów, które będzie napotykał użytkownik końcowy. Dlatego trzeba zadbać o wysoką jakość wytworzonego MVP, aby użytkownicy mogli z niego korzystać bez problemów, oraz by miał wszystkie najważniejsze z punktu widzenia nas, jako producenta, funkcje, bowiem to na informacjach i ocenie ich działania i atrakcyjności zależy nam najbardziej.

Minimal Viable Product, to stworzona w jak najkrótszym czasie wersja gotowego produktu

Przy tworzeniu MVP, niezmiernie ważny jest także czas realizacji. Dlatego należy pamiętać, że powinna to być naprawdę do minimum ograniczona, jeśli chodzi o funkcjonalność wersja, która pozwoli na swobodne wykorzystanie jej przez użytkowników końcowych. Innymi słowy, MVP to produkt, który ma na celu sprawdzenie działania wyłącznie najważniejszych, z punktu widzenia producenta funkcji.

Minimal Viable Product to sposób na wyłuszczenie najważniejszych informacji o specyfice działania konkretnych funkcjonalności, jest to więc najlepsza opcja na otrzymanie opinii klientów już na pierwszym etapie produkcji. To właśnie bazując na tym szybkim feedbacku, można odpowiednio wcześnie wprowadzać poprawki i modyfikacje lub wstrzymać rozbudowę danej sekcji. Dlatego też nie warto zwlekać z przygotowaniem Minimal Viable Product, bowiem przedłużające się tworzenie MVP może okazać się zmarnowaniem środków i mija się z zamysłem tej koncepcji ponieważ tracimy wtedy kontrolę nad jakością produktu w początkowej wersji, a uwagi i sugestie mogą pojawić się również w stosunku do UX, a o tym pisaliśmy w naszym poprzednim artykule, który znajdziesz tutaj KLIK.

Dzieje się tak najczęściej w sytuacji, kiedy funkcjonalności, które nie były niezbędne, otrzymają negatywną ocenę i nie są najlepiej ewaluowane przez użytkowników testowych. Wtedy, w przypadku wypuszczenia na rynek danego MVP bez nich, możliwe jest, że użytkownicy mogą w ogóle nie będą sygnalizować potrzeby zmian czy dodatkowych funkcjonalności, ponieważ cała ich uwaga skupi się na dodatkowych możliwościach, jakie daje dana aplikacja.

Może to więc oznaczać, że takie funkcje w ogóle nie są potrzebne lub należy ograniczyć ich znaczenie. W obecnych czasach często także ten, kto wypuści jakiś produkt na rynek jako pierwszy, zgarnia przysłowiowy największy kawałek tortu i utożsamiany jest z jego pomysłodawcą, a więc zyskuje większe zaufanie klientów. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i nie wahać się działać szybko.

Jak Minimum Viable Product ułatwia znalezienie inwestorów?

Minimum Viable Product Inwestor

Zaawansowane projekty wymagają sporych nakładów finansowych. Nie zawsze prezentując samą wizję, łatwo jest znaleźć inwestorów chętnych wyłożyć duże pieniądze. Jednak dysponując tylko jakąś częścią potrzebnych funduszy, można stworzyć MVP.

Po wypuszczeniu takiej wersji aplikacji na rynek, można ocenić zainteresowanie nią użytkowników. Jeśli oprogramowanie nawet w tak okrojonej wersji będzie potrafiło zainteresować potencjalnych odbiorców, to łatwiej będzie zdobyć potrzebne środki.

Inwestorzy, którzy zobaczą, że aplikacja spełnia swoją funkcję w wersji MVP, będą bardziej skłonni do jej finansowania.

W ramach podsumowania:

Jakie najważniejsze informacje zwrotne od klientów, jakie można uzyskać dzięki MVP?

Jest kilka kluczowych kwestii, których można i trzeba dowiedzieć się po wypuszczeniu MVP. Dokładny spis przedstawiam poniżej.

Najważniejsze informacje, jakie wyłuskasz z feedbacku użytkowników:

Brak zainteresowania niektórymi funkcjami ze strony użytkowników

Jest to niezwykle cenna z naszego punktu widzenia informacja, bowiem dzięki niej możemy podjąć decyzje o alokacji inwestycji czasu i pieniędzy w rozwijanie innych funkcji.

Brak ważnych funkcji

To z kolei pozwala na wczesnym etapie produkcji przygotować je i zaimplementować, co byłoby to dużo trudniejsze, na gotowym w przypadku gotowego produkcie.

Całkowity brak zainteresowania ze strony użytkowników

To oczywiście najczarniejszy scenariusz, ale pozwala stosunków szybko przeanalizować cały projekt i ewentualnie wycofać lub przemodelować go całkowicie.

Badanie marketingowe

Otrzymuje się informacje o tym, skąd klienci dowiedzieli się o produkcie. Dzięki temu wiadomo jakimi kanałami kierować działania marketingowe, kiedy produkt będzie w całości gotowy.

Przed rozpoczęciem prac nad swoim projektem, warto zasięgnąć rady u eksperta, który podpowie co jest szczególnie ważne w przypadku realizacji naszego projektu oraz na co warto zwrócić szczególną przy tworzeniu MVP. Zachęcam do zamówienia darmowej konsultacji z ekspertami Dev4You za pomocą poniższego przycisku.

ZAMAWIAM ROZMOWĘ Z EKSPERTEM IT